Noordje en de dierentuin van de toekomst

25 aug 2024

Tekst: Lidewij Folkertsma
Foto’s: Huub Zeeman

Tijdens dit toffe zomerprogramma gingen de kinderen van Noordje en Thijs de Zeeuw aan de slag met dieren: hoe wonen ze? Wat eten ze? Hoe zien ze er in de toekomst uit? Wat zouden ze zeggen als ze konden praten?

We begonnen ons avontuur in Artis, waar Thijs ons een rondleiding gaf langs de verbeterde hokken die hij voor de dieren had ontworpen. Direct tegenover de ingang is het hok van de algazellen en de stokstaartjes. Hij vertelde over hoe je moet nadenken over hoe dieren goed kunnen samenleven. We bekeken de verblijven van de algazellen en stokstaartjes en daarna het oude en nieuwe leeuwenverblijf. Thijs vroeg de cursisten wat ze opviel aan het oude verblijf. “Weinig ruimte voor zo veel leeuwen”, “je moet je slaapkamer met al je broertjes en zusjes delen” en “weinig groen” waren de antwoorden. Daarna liepen we langs de giraffes naar het nieuwe leeuwenverblijf, een bergachtige savanne vol groen. De kinderen stonden met glanzende ogen naar de leeuwen te kijken. “Ze zien er zo zacht uit..”

Aan het einde van de excursie liepen we dwars door het olifantenhok. Er was een vijver vol vogels en vissen waar de olifanten konden badderen. De kids stelden Thijs allerlei vragen over de dieren en hoe ze daar woonden. Grijpgrage handjes probeerden de vissen te aaien, tot ze door een docent werden ontdekt 😉

De kids hebben meesterwerken gemaakt

Tijdens de pauze werd er gespeeld en getekend. De kids hebben meesterwerken gemaakt, giraffes, leeuwen, algazellen, olifanten, en andere fantasierijke wezens en landschappen.

De rest van de week gaven verschillende docenten interessante workshops om met de kids te bedenken wat dieren allemaal nodig hebben.

Op dinsdag ontwierpen de kinderen in groepjes een dierenstad. Iedereen focuste zich op een plekje voor diens dier en de kinderen hadden veel ideeën zoals mooie huizen, grotten, bomen en supermarkten. Want dieren moeten ook boodschappen doen, en misschien willen ze ook uit eten in een restaurant. Daarna werden alle plekken op een groot vel per groep samengevoegd. Om deze huizen te verbinden, tekenden de kinderen er wegen, rivieren, bruggen en liften tussen. Wat hebben de kids mooie steden ontworpen!

We maken een dierenkrant, dierencollages, dierenportretten en dierenmaskers. Wat een dierenfeest.

Woensdag schreven de kids een dierenkrant met de laatste dierennieuwtjes en illustraties. Zo stond er in de krant een interview met de laatste Algazelle op aarde, een artikel over een linkshandige ijsbeer en werd een nieuwe tijgersoort aangekondigd. Ook publiceerde de krant een uitnodiging voor een renwedstrijd tussen een struisvogel, panter, leeuw, tijger, olifant en stokstaartje. Prijs voor de winnaar? Mogen opeten wie je wil. Het werd een erg mooi dagblad, doe mij maar een abonnement!

Donderdag stonden de dieren zelf in het zonnetje. Het doel was om bijzondere dierportretten te collagen. Annegien legde uit dat een pinguïn misschien wel een vissenkop kan gebruiken omdat de Zuidpool snel smelt. De kids verzamelden alle stukjes voor het nieuwe wezen uit dierentijdschriften en speelden met de compositie van hun dier. Waar moet de tweede staart of die konijnenoren? Als de kids helemaal tevreden waren, plakten ze alles op hun fleurige gekrijte achtergrond. Er zijn echte meesterwerken gemaakt. Aan het einde van de les hebben we alle dieren samen bekeken. De kinderen legden uit hoe hun wezen heette en hoe het in elkaar zat, super leuk om te zien wat iedereen gemaakt heeft!

 



Prachtige dierenmaskers

Vrijdag maakten we grote dierenmaskers van onze lievelingsdieren. Thijs de Zeeuw en docent Victor Engbers gingen met een knusse groep aan de slag. De kinderen moesten eerst hun lievelingsdier met potlood en stift tekenen en iets over hun dier vertellen. Victor vertelde over de evolutie van diersoorten, hoe ze vroeger er heel anders uitzagen, hoe walvissen ooit op land woonden. Daarna werden ze uitgedaagd om hun lievelingsdier over miljoen jaar voor te stellen. Iedereen zat hard te tekenen. Bij de geëvolueerde diersoorten kregen we gelukkig ook uitleg. Een capybara krijgt later monsterklauwen en eet mensen en haaien, oppassen dus! Een kat krijgt extra grote oren en een cheetah kortere benen waar die toch nog sneller mee kan rennen. Rode tijgers wonen in het water, worden vegetariërs en krijgen scherpe stekels op hun rug. Aan het einde van de les maakten de kids allemaal een dierenhoed of -masker van hun toekomstdier. Sommigen werden net kronen, anderen hadden oren, een lange lebberende tong of lange snorharen. De kids hebben woest met hun masker door t tuintje gerend om hun diersoort uit te beelden. Mooie afsluiting van de eerste week!

 

De tweede week; naar Naturalis

De tweede week namen Noordjes docenten Nanna en Nienke de kinderen en ouders mee naar Naturalis. In groepjes bewogen we ons met speurkaarten door de vele zalen en verdiepingen van het museum. In de zaal ‘De dood’ zien we opgezette dieren die aangereden of opgegeten zijn en dieren in staat van ontbinding. ‘Wat zielig, deze zijn allemaal dood!’ wordt er geroepen. ‘Opgezette dieren zijn toch altijd dood?’ reageert iemand daarop. Toen moest ze toch even nadenken. Het was een speels én leerzaam uitje.



Verdwenen dieren

Tijdens de excursie naar Naturalis hebben de kinderen allerlei uitgestorven dieren, zoals dinosauriërs en mammoeten gezien. Dinsdag verzon juf Eline een verhaal over een onderzoeker die uitgestorven dieren onderzocht in de jungle. Hijzelf is verdwenen, het enige wat achterbleef was een deel van zijn aantekeningen. Het is aan de kinderen om zijn boek te herstellen. De kids moesten het dier tekenen en kregen allemaal een formulier over een verdwenen dier, waar ze onder andere de grootte, gewicht, habitat en reden van uitsterven moesten invullen. De Caribische flierefluiter is bijvoorbeeld een slangvogel zonder vleugels met een erg lange snavel, die als liefst hagedissen eet en is uitgestorven door het vechten met de mens. Een ijshoornvogel eet blaadjes, weegt 150 en woont in Spanje. De Canarische langsnuitleeuw is groot en rood en heeft gevaarlijke ogen. Hij eet mensen en gooit met snoep als ie blij is. Het is maar erg fijn dat deze fabelachtige wezens verdwenen zijn…

Woensdag werden de kids aan t denken gezet over de functie van standbeelden in de stad. Welk dier verdient een standbeeld? En waar zou dat komen te staan. In een groep gingen ze brainstormen en bedachten een nieuw wezen dat al hun lievelingsdieren combineerde. Uit rollen karton en tape en hulp van meester Edson bouwden ze een gigantisch kleurrijk wezen. Een prachtig standbeeld dat een sokkel in het stadscentrum verdient. 

Donderdag maakten de kinderen een maquette van hun dierensteden. Met papier, karton, stof en doosjes werden er bomen, grotten, zwembaden en basketbalvelden geknutseld. Aan het einde van de les presenteerden de groepjes hun maquettes, er waren heel mooie ideeën die Thijs erg kunnen inspireren voor zijn komende ontwerpen. 







De laatste dag met Victor Engbers

De laatste dag van het mooie project Noordje en de dierentuin van de toekomst kwam Victor Engbers langs om dieren hun stem te geven. Victor vroeg de kids om over hun favoriete dier te vertellen. We hoorden over babyleeuwen, katten, cheetahs en zeeschildpadden. Thijs de Zeeuw vertelde de kinderen over de laatste witte neushoorn, die onze hulp goed kan gebruiken. Daarna gingen de kinderen het dier met potlood en stift tekenen. Maar om de dieren te laten spreken, was het nodig om het dier te worden. De kinderen konden een masker of een hoed maken en die versieren met collage of stift. Baby leeuwen kregen enorme oranje manen, zeeschildpadden een prachtige huid met kleurige snippers papier. 

Toen we weer uitgerust waren, riep Victor ons bij elkaar. Hij had een vilten ijsbeerhoed op en een bord met de tekst: “help, ik heb het warm!” Hij legde uit dat we nu voor ons dier gaan praten. Wat heeft het dier nodig? Wat zou het willen? Een voor een vertelden de kids over hun dier. “Mijn kat wil niet geaaid worden”, “mijn zeeschildpad wil niet in de schildpaddensoep!” “Mijn kat wil minder honden!” De orka wilde meer zeehonden en de laatste witte neushoorn meer vrienden. Victor hielp de kinderen met het maken van slogans die ze op hun protestbord schreven. Er werden prachtige borden gemaakt, zoals “WEG MET SOEP”, “GEEN HOND” en “IK WIL MEER VRIENDEN!” 

Toen de borden klaar waren, gingen de maskers op. Victor, Thijs en de kinderen staken hun borden hoog de lucht in en marcheerden rond het Noordje kantoor, terwijl ze samen de leuzen van de dieren riepen. “WEG MET SOEP” weergalmde tussen de huizen. Het was erg mooi en indrukwekkend. 

We hebben het project afgesloten met een supertoffe tentoonstelling van alle kunstwerken. Maquettes van dierverblijven pronkten in het midden van het lokaal, vanaf het trappetje keken twee enorme standbeelden de cursisten aan en aan alle muren hingen tekeningen, de dierenkrant en de dierensteden. De dierportretten, maskers en borden zagen er prachtig uit op de vrolijke tafelkleden. De kids keken heel trots naar hun werk en lieten het aan enthousiaste ouders zien. Wat een heerlijk creatief begin van de vakantie. 



0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

Share This